- Tel.(41) 378-18-56
- Fax.(41) 378-45-04
- podidn@busko.internetdsl.pl
Szkolenia
Szkolenia dla rad pedagogicznych I
Szkolenia dla rad pedagogicznych II
Szkolenia dla rad pedagogicznych III
Szkolenia dla rad pedagogicznych IV
Szkolenia dla rad pedagogicznych V
Szkolenia dla rodziców
Szkolenia dla rad pedagogicznych I
I. Umiejętności dydaktyczne nauczyciela: |
---|
1. Diagnoza w planowaniu procesu edukacyjnego. |
2. Analiza i Diagnoza gotowości szkolnej. |
3. Wspomaganie rozwoju dziecka w młodszym wieku szkolnym i przedszkolnym. |
4. Indywidualizacja pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym. |
5. Nowatorskie metody pracy w przedszkolu. |
6. Metody aktywizujące w nauczaniu. |
7. Programy nauczania w rzeczywistości szkolnej. Tworzenie – wybór – ewaluacja. |
8. Innowacje pedagogiczne i programy autorskie. |
9. Eksperymenty w szkole. |
10. Rozwijanie twórczego myślenia u uczniów. |
11. Narzędzia i rutyny myślenia krytycznego. |
12. Wspomaganie naturalnego procesu uczenia się. |
13. Efektywne przygotowanie uczniów do egzaminu zewnętrznego. |
15. Wykorzystanie wyników egzaminów zewnętrznych w planowaniu działań naprawczych i doskonalących. |
16. Umiejętności kluczowe w edukacji. |
17. Kształtowanie kompetencji kluczowych w procesie dydaktycznym. |
18. Metoda projektu jako narzędzie kształtowania kompetencji kluczowych. |
19. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. |
20. Poprawne metodycznie wykorzystanie przez nauczycieli materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji. |
21. Praca z tablicą interaktywną. |
22. Wspieranie rozwoju nauki języka polskiego i oświaty polskiej za granicą oraz tworzenie stabilnych warunków do nauczania języka polskiego za granicą przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. świętego Maksymiliana Marii Kolbego, Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą oraz beneficjentów przedsięwzięć i programów ustanowionych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. |
23. Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, w tym wsparcie powrotu do szkół języka łacińskiego jako drugiego języka obcego. |
24. Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego. |
25. Edukacja ekologiczna. |
26. Rozwijanie umiejętności podstawowych i kompetencji przekrojowych uczniów. |
27. Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z dzieckiem cudzoziemskim. |
28. Uczeń z doświadczeniem migracji w polskich szkołach. |
29. Rozwijanie umiejętności uczniów i nauczycieli z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria przyszłości”. |
30. Edukacja ekologiczna |
31. Doradztwo zawodowe w szkole – rola nauczyciela i wychowawcy. |
32. Doskonalenie kompetencji dyrektorów szkół i nauczycieli w zakresie warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego. |
33. Ocenianie jako forma motywowania uczniów do nauki. |
34. Edukacja ekologiczna. |
35. Jak sprawiedliwie i motywująco oceniać? |
36. Poprawność zapisów dotyczących oceniania wewnątrzszkolnego. |
37. Pułapki i błędy w ocenianiu. |
38. Ocenianie uczniów z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym i znacznym – ocena opisowa. |
Szkolenia dla rad pedagogicznych II
II. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna: |
---|
1. Jak organizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną na terenie szkoły? |
2. Planowanie, realizacja i ewaluacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły. |
3. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej – model współpracy różnych instytucji. |
4. Realizacja zaleceń wynikających z opinii i orzeczeń wydawanych przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną |
5. Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny. |
6. Modelowy system profilaktyki i pomocy psychologiczno-pedagogicznejj. |
7. Dokumentacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. |
8. Diagnoza na poziomie szkoły – analiza występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka . |
9. Diagnoza potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. |
10. Specjalne potrzeby edukacyjne, a dostosowanie wymagań edukacyjnych dla danego ucznia. |
11. Wspomaganie rozwoju dziecka w młodszym wieku szkolnym i przedszkolnymi. |
12. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
13. Dostosowanie wymagań do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia. |
14. Rola i zadania nauczyciela pracującego z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w świetle obowiązujących przepisów. |
15. Konstruowanie Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych. |
16. Zespołowe planowanie, realizacja oraz ewaluacja Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. |
17. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością. |
18. Kształcenie uczniów z niepełnosprawnościami w szkołach ogólnodostępnych. |
19. Edukacja włączająca. |
20. Podnoszenie jakości edukacji włączającej w szkołach i placówkach systemu oświaty. |
21. Zaburzenia komunikacji jako jedna z kategorii specjalnych potrzeb edukacyjnych. |
22. Komunikacja alternatywna i wspomagająca. |
23. Rewalidacja w pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnościami. |
24. Aspekty psychologiczne w pracy z uczniami przejawiającymi zaburzone zachowania. |
25. Uczeń z ADHD i zaburzeniami zachowania. |
26. Praca z uczniem z całościowym zaburzeniem rozwoju. |
27. Interpretacja trudności rozwojowych dziecka ze spektrum autyzmu a działania terapeutyczne. |
28. Praktyczne zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w pracy z dziećmi i młodzieżą. |
29. Uczeń z zespołem FAS. |
30. Wspomaganie rozwoju ucznia z trudnościami w uczeniu się. |
31. Specyficzne trudności w uczeniu się. |
32. Zaburzenia uczenia się – dysleksja dysgrafia dysortografia, dyskalkulia w praktyce szkolnej. |
33. Terapia pedagogiczna – zagadnienia praktyczne, propozycje zajęć. |
34. Praca z uczniem zdolnym. |
35. Depresja wśród dzieci i młodzieży, |
36. Uczeń z zaburzeniami lękowymi, |
37. Zaburzenia depresyjno-lękowe wśród dzieci i młodzieży. |
38. Profilaktyka depresji – depresja jako choroba XXI wieku – mity i rzeczywistość. |
39. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. |
40. Rola nauczycieli w ochronie i wzmacnianiu zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. |
41. Uzależnienie od Internetu, gier komputerowych, smartfona wśród uczniów. |
42. Jak pomóc dzieciom radzić sobie z emocjami? |
43. Problemy emocjonalne dzieci i młodzieży, jak dbać o odporność psychiczna wśród uczniów? |
44. Psychologia konfliktów – mediacje, negocjacje. |
45. Zaburzenia odżywiania – anoreksja i bulimia. |
46. Biblioterapia w teorii i praktyce. |
47. Rola mass mediów w kształtowaniu postaw młodego człowieka. |
Szkolenia dla rad pedagogicznych III
III. Umiejętności wychowawcze nauczyciela: |
---|
1. Diagnoza na poziomie zespołu klasowego – analiza funkcjonowania zespołu uczniowskiego jako grupy społecznej. |
2. Diagnoza na poziomie jednostkowym – rozpoznawanie indywidualności ucznia oraz rodzinnych i edukacyjnych uwarunkowań jego rodziny. |
3. Porozumienie bez przemocy – rozwijanie umiejętności komunikacyjnych. |
4. Zjawiska społeczne zachodzące w zespole klasowym i ich wpływ na realizację zadań dydaktycznych i wychowawczych. |
5. Motywowanie uczniów do nauki – praktyczne rozwiązania dla nauczycieli i wychowawców. |
6. Rola nauczycieli w procesie wzmacniania motywacji uczniów do nauki. |
7. Rozwijanie dziecięcych pasji. |
8. Wzmacnianie wychowawczej roli szkoły. |
9. Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie. |
10. Rodzice są partnerami szkoły. |
11. Współpraca szkoły i rodziny w obszarze wychowania. |
12. Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie oraz realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego. |
13. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie. |
14. Współpraca z rodzicami w zakresie realizacji statutowych zadań szkoły. |
15. Nauczyciele, rodzice, uczniowie – partnerzy w wychowaniu. |
16. Budowanie partnerstwa szkoły i rodziny wg modelu Joyce Epstein. |
17. Postawy rodzicielskie i ich wpływ na wychowanie dzieci. |
18. Rozwijanie umiejętności wychowawczych nauczycieli i rodziców. |
19. Jak efektywnie porozumiewać się z rodzicami? |
20. Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów? |
21. Trudny rodzic w szkole jak zachęcić go do współdziałania na rzecz dziecka? |
22. Jak uatrakcyjnić wywiadówkę szkolną? |
23. Jak rozwijać kompetencje emocjonalno-społeczne w szkole? |
24. Negatywne emocje u młodzieży – jak sobie z nimi radzić? |
25. Trudności w nauce i sposoby ich rozwiązywania. |
26. Trudne zachowania ucznia, trudne sytuacje w klasie. |
27. Dyscyplina w klasie. |
28. Formy i metody pozalekcyjnych zajęć wychowawczych. |
29. Organizacja godzin z wychowawcą. |
30. Integracja klasy – wspólne tworzenie wartości wychowawczycha. |
31. Klasa jako środowisko motywujące uczniów do nauki, pracy. |
32. Umiejętności ułatwiające nawiązywanie kontaktów – praca zespołowa. |
33. Problemy wychowawcze jak je rozwiązywać i jak sobie z nimi radzić? |
34. Przemoc i zachowania agresywne w grupie rówieśniczej, sposoby przeciwdziałania. |
35. Agresja i przemoc rówieśnicza – strategie postępowania, interwencje. |
36. Mediacje – jako sposób rozwiązywania konfliktów szkolnych. Mediacje rówieśnicze. |
37. Rola szkoły w zachęcaniu uczniów do samooceny i planowania swojego rozwoju. |
38. Rola szkoły w kształtowaniu zasobów uczniów istotnych w sytuacjach kryzysowych i granicznych. |
39. Identyfikacja dzieci/uczniów dotkniętych przemocą domową i sposoby ich wspierania. |
40. Wirtualne zagrożenia. |
41. Kształtowanie krytycznego podejścia do świata cyfrowego wśród uczniów. |
42. Zapobieganie i reagowanie na cyberprzemoc. |
43. Bezpieczeństwo w Internecie. Odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznych. |
44. Hejt i mowa nienawiści – jak zapobiegać negatywnym zjawiskom? |
45. Język w sieci. Kultura wypowiedzi. |
46. Dopalacze i inne substancje psychoaktywne. |
47. Wagary – jak im przeciwdziałać? |
48. Wspieranie dzieci nieśmiałych i wrażliwych. |
Szkolenia dla rad pedagogicznych IV
IV. Organizacja pracy szkoły/placówki: |
---|
1. Prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania. |
2. Zmiany w prawie oświatowym |
3. Tworzenie programu wychowawczo-profilaktycznego placówki. |
4. Zasady i formy organizacji WDN w placówkach oświatowych. |
5. Kompetencje rady pedagogicznej. |
6. Zadania i obowiązki nauczyciela. |
7. Zadania doradcy zawodowego. |
8. Kreowanie pozytywnego wizerunku placówki w środowisku lokalnym. |
9. Prawo autorskie w praktyce szkolnej. |
10. Prawa człowieka i prawa dziecka w praktyce szkolnej. |
11. Analiza, interpretacja i wykorzystanie wyników egzaminów zewnętrznych do podniesienia efektów kształcenia. |
12. Analiza i interpretacja danych statystycznych egzaminów zewnętrznych. |
13. Zbieranie informacji zwrotnej jako sposób doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela. |
14. Działania szkoły na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa uczniów. |
15. Wolontariat w szkole. |
16. Rozwój kształcenia zawodowego i uczenia się w miejscu pracy w partnerstwie z przedstawicielami branż. |
17. Szkolna system wspierania zdolności uczniów – założenia prawne i metodyczne. |
18. Realizacja idei dostępności edukacji – działania ustawowe w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa dzieci i młodzieży w życiu przedszkola, szkoły i placówki (Ustawa z 2019 o dostępności). |
19. Istota i metody realizacji różnych poziomów szkolnej profilaktyki (uniwersalnej, selektywnej, wskazującej). |
20. Rola szkoły w rozwijaniu kompetencji kluczowych, selektywnej, wskazującej). |
21. Zawody przyszłości. |
Szkolenia dla rad pedagogicznych V
V. Wspieranie kompetencji zawodowych nauczyciela: |
---|
1. Kompetencje nauczyciela we współczesnej szkole – status nauczyciela w dokumentach. |
2. Kreatywne kompetencje nauczyciela. |
3. Kompetencje interpersonalne nauczyciela. |
4. Współdziałanie nauczycieli i szkolnych specjalistów w rozwizywaniu trudności dydaktycznych i wychowawczych. |
5. Etyka zawodu nauczyciela. |
6. Budowanie autorytetu nauczyciela wśród uczniów i rodziców. |
7. Czynniki wpływające na profesjonalizm nauczyciela. |
8. Wypalenie zawodowe nauczyciela. |
9. Praktyczne i skuteczne sposoby radzenia sobie z syndromem wypalenia zawodowego. |
10. Indywidualne umiejętności radzenia sobie ze stresem. |
11. Eustres i dystres. Techniki relaksacyjne. |
12. Dojrzała asertywna komunikacja interpersonalna. |
13. Poczucie własnej wartości jako czynnik ochronny w zawodzie nauczyciela. |
14. Umiejętność pracy w zespole. |
15. Samoocena w pracy nauczyciela. |
16. Zdrowy styl życia. |
Szkolenia dla rodziców
1. Komunikacja w rodzinie |
---|
2. Moje zasoby jako rodzica. |
3. Nauczyciele i rodzice – partnerami w osiąganiu wspólnego celu. |
4. Działania wychowawcze rodziców – od pozytywnego wzmocnienia do konstruktywnej krytykii. |
5. Rola rodzica w motywowaniu ucznia do nauki. |
6. Dokąd prowadzę swoje dziecko? – czyli zagrożenia współczesnego świata. |
7. Rola rodziców a wychowanie młodego człowieka. |
8. Współpraca rodziców ze szkołą jako warunek powodzenia działań edukacyjno – wychowawczych. |
9. Współpraca szkoły i rodziny w obszarze wychowania. |
10. Wpływ postaw rodziców na wybory edukacyjne dzieci i młodzieży. |
11. Rodzic partnerem w procesie motywowania młodego człowieka. |
12. Najpierw dom, potem szkoła. Wsparcie rodziców w procesie wychowawczym. |
13. Co powoduje niepowodzenia szkolne? Jak im zaradzić będąc dobrym rodzicem? |
14. Jak wychować szczęśliwe dziecko? – zasady rodzicielstwa. |
15. „Odroczona dorosłość” – jak pomóc dziecku w usamodzielnianiu się? |
16. Samodzielność życiowa i szkolna ucznia. |
17. Jak nauczyć dziecko odpowiedzialności? |
18. Wpływ postaw rodziców na wybory edukacyjne dzieci i młodzieży/ wybór dalszej ścieżki kształcenia. |
19. Rozwijanie umiejętności wychowawczych. |
20. Co to znaczy „dobre wychowanie”? – zbiór zasad koniecznych w szkole. |
21. Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały? Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły? |
22. Łagodzenie konfliktów w szkole i w pracy z młodzieżą. |
23. Konstruktywna krytyka w komunikacji z dzieckiem. |
24. Jak mądrze kochać dziecko – system kar i nagród. |
25. Wspieranie dziecka w pokonywaniu trudności edukacyjnych. |
26 Każde dziecko ma swoje mocne strony. |
27. Wspieranie dzieci nieśmiałych i wrażliwych. |
28. Jak radzić sobie z „trudnym” dzieckiem? |
29. Jak pomóc młodemu człowiekowi radzić sobie z trudnymi zachowaniami? |
30. Jak sobie radzić z dziecięcą złością i agresją? |
31. Jak pomagać dzieciom w radzeniu sobie z emocjami? |
32. Postępowanie z dzieckiem z zaburzeniami emocjonalnymi. |
33. Pomoc i wsparcie dla dzieci – ofiar przemocy rówieśniczej. |
34. Przemoc rówieśnicza – jak zapobiegać? |
35. Wagary – jak im przeciwdziałać? |
36. Rola rodzica w pomocy psychologiczno-pedagogicznej organizowanej dla dziecka. |
37. Wychowanie dzieci z zaburzeniem więzi. |
38. Znaczenie relacji rodzic-nauczyciel w kontekście diagnozowania dziecka. |
39. Dziecko przewlekle chore w systemie oświaty. |
40. Zasady pracy z dzieckiem z ADHDi. |
41. Depresja i problemy emocjonalne dzieci. |
42. Uzależnienia wśród dzieci i młodzieży. |
43. Jak rozmawiać z dziećmi o używkach i leczeniu uzależnień? |
44. Jak rozpoznać, że dziecko sięga po narkotyki, dopalacze i środki odurzające? |
45. Uczeń uzależniony od Internetu, smartfona, gier komputerowych. |
46. Wirtualne zagrożenia. |
47. Bezpieczeństwo w sieci. |
48. Hejt i mowa nienawiści – jak zapobiegać negatywnym zjawiskom? |
49. Zasady zdrowego odżywiania dzieci. |
50. Zdrowy styl życia – zdrowe odżywianie. |
51. Promowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci i młodzieży. |
52. Organizacja czasu wolnego dziecka. |
53. Rada Rodziców i jej miejsce w szkole. |
54. Jak odczytywać wyniki egzaminów? – kontekstowe rozumienie zagadnienia. |
55. Co mówi ocena wyrażona cyfrą? |
Zgłoszenia można dokonać poprzez przesłanie na adres PODiDN wypełnionej karty zgłoszeniowej, faksem, e-mailem – podidn@busko.internetdsl.pl lub osobiście w sekretariacie Ośrodka.
Wszystkie kursy rozpoczynają się o godzinie 1500 w dni robocze, natomiast w soboty i niedziele o godzinie 900.
Kurs rozpoczyna się w przypadku zgłoszenia i potwierdzenia uczestnictwa przez co najmniej 15 osób. Istnieje możliwość organizowania kursów w zainteresowanej szkole (placówce).
O terminie realizacji kursów oraz warsztatów informować będziemy z dwutygodniowym wyprzedzeniem na stronie internetowej Ośrodka – www.podidnbusko.pl
Opłaty za uczestnictwo w kursach kwalifikacyjnych, kursach doskonalących, kursach komputerowych, warsztatach artystycznych lub innych płatnych formach doskonalenia, można dokonać na konto PODiDN:
NBS w Solcu-Zdroju O/Busko-Zdrój
83 8517 0007 0010 0198 1300 0005
W tytule przelewu proszę podać:
imię i nazwisko oraz nazwę danego kursu/warsztatu.