Teleplatforma Pierwszego Kontaktu (TPK) – nowa, dodatkowa forma nocnej i świątecznej
opieki medycznej.
Narodowy Funduszu Zdrowia uruchomił Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK). Dzwoniąc
pod bezpłatny numer TPK – 800 137 200 – pacjenci otrzymają niezbędną pomoc medyczną
poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych, w weekendy oraz święta
Pod numerem 800 137 200 dyżurują pielęgniarki lub położne oraz lekarze gotowi do
udzielenia pomocy dzwoniącym pacjentom. Połączenie jest bezpłatne. Telefony odbierane
są od poniedziałku do piątku, w godzinach od 18.00 do 8.00 rano kolejnego dnia, czyli po
godzinach pracy poradni POZ. W soboty, niedziele i święta Platforma działa całodobowo.
Obsługuje połączenia w języku polskim oraz w:
angielskim,
rosyjskim,
ukraińskim.
TPK działa na podobnych zasadach, jak nocna i świąteczna opieka zdrowotna, z tą różnicą, że
konsultacje udzielane są przez telefon. Jeśli poradnia lekarza rodzinnego jest już zamknięta,
a stan zdrowia budzi obawy pacjenta, chory może skorzystać ze zdalnej porady z pielęgniarką
lub położną, bądź z lekarzem. Podczas połączenia, w razie potrzeby, personel medyczny
wystawi e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. Wszystko cyfrowo i wygodnie.
Jeśli konsultacja telefoniczna okaże się niewystarczająca, wtedy personel medyczny zaleci:
wizytę w najbliższej stacjonarnej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej
(NiŚOZ)
kontakt ze swoim lekarzem POZ (w godzinach pracy POZ: 8.00 – 18.00, od
poniedziałku do piątku)
a w przypadku stwierdzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia, wezwanie
zespołu ratownictwa medycznego.
Platforma jest dostępna dla osób niesłyszących
Ze zdalnej konsultacji z pielęgniarką, położną lub lekarzem mogą korzystać także pacjenci
niesłyszący. Specjalnie z myślą o nich, TPK oferuje udzielanie porad przez specjalny
wideoczat. Komunikacja odbywa się w języku migowym, przy wsparciu tłumacza Polskiego
Języka Migowego. W tym celu należy wejść na stronę:
https://www.nfz.gov.pl/kontakt/teleplatforma-pierwszego-kontaktu/tpk-wideorozmowa-z-
tlumaczem-jezyka-migowego/
- Tel.(41) 378-18-56
- Fax.(41) 378-45-04
- podidn@busko.internetdsl.pl